Kao što je to slučaj i s modnim stilovima, ponovo se vraćamo na stare trendove pa je tako došlo i do novog rađanja retrofuturizma u enterijerima.

Sigurno se mnogima od vas u detinjstvu desilo da gledajući neki naučno-fantastični film iz prošlog veka, pomisli da li će zaista određene stvari, pa i enterijeri, zaista izgledati kako su ih režiser i scenograf zamislili.

Ako se osvrnemo na neka poznata filmska ostvarenja iz domena naučne fantastike, može se napraviti kraća analiza u kolikoj meri su bili u pravu. Možda su čak određeni scenografi enterijerski proroci, pa ih možemo zamoliti da nam jave kakvi su to trendovi koji nas očekuju u budućnosti.

Odiseja u svemiru 2001 (1968)

Časopisi su upućivali svoje čitaoce na aktuelne naučno-fantastične filmove kako bi u njima pronašli inspiraciju za enterijer.

Digitalne tehnologije su nam svakako bile zanimljive i ranije pa se na njima u mnogome temelji izgled enterijera futurističkih filmova. Možda to ima veze s tadašnjim aktuelnim dešavanjima iz 50ih i 60ih godina kada je istraživanje svemira bila tema broj jedan. Upravo iz tog razloga enterijeri budućnosti su se kreirali tako da je glavna inspiracija bila dizajn svemirskih stanica i letilica.

Vizionarski filmovi

Počev sa filmom Mon Ancle (1958), zatim kultna Odiseja u svemiru 2001. (1968), pa Paklena pomorandža (1971), čuveni Povratak u budućnost ili legendarni Peti element (1997) predstavljaju različite vizije budućih prostora i odvijanja svakodnevnog života.

Gotovo svi ovi filmovi imaju zajedničku “svemirsku” crtu kao da su reditelji zamišljali da će nas u novom veku potpuno preoblikovati uticaj kosmosa, te i enterijeri imaju zakrivljene organske forme koje su još tokom 60-ih zaista počele da se primenjuju u dizajnu enterijera.

Enterijerski časopisi iz tog vremena upućivali su svoje čitaoce na aktuelne filmove, to jest, da u njima pronađu inspiraciju. Bio je moderan plastični nameštaj iz kalupa, kao i komadi organskog oblika s multifunkcionalnošću. Bela i crna boja bile su najzastupljenije uz metalik i prozirne elemente koji su često bili prožeti jakim bojama.

Mon Ancle(1958)

Razvoj retrofuturizma

Sada, kada smo na pomolu druge dekade novog milenijuma, stvara se nova veza između budućnosti i prošlosti u vidu retrofuturističkih enterijera. Deluje da su u današnjem vremenu dizajneri inspirisani enterijerima kako su zamišljani u prošlosti da će krasiti današnje životne prostore. Retrofuturizam predstavlja fuziju “svemirskih” formi kakve su i zamišljane u prošlosti i realizovanih enterijera 60ih godina.

Kao što mu i samo ime kaže, retrofuturizam je stil kojeg karakteriše vizije budućnosti iz minulih vremena i zapravo predstavlja jedan vid reminiscencije na očekivanja iz prošlosti. Ovaj pravac karakteriše mešavina staromodnih, odnosno retro stilova sa futurističkim tehnologijama, koji je na tankoj granici između prošlosti i budućnosti.

Kao što je to slučaj i s modnim stilovima, ponovo se vraćamo na stare trendove pa je tako došlo i do novog rađanja retrofuturizma u enterijerima.

Foto: Patricia Bustos Studio

Novi futuristički enterijeri s daškom prošlosti

U ovom naletu prošlosti, svakako se moramo osvrnuti na nedavno otvoren hotel TWA na aerodromu JFK u Njujorku koji je svojim retrofuturističkim dizajnom privukao pažnju. Gosti ovog hotela mogu osetiti kao da je zlatno doba avijacije ponovo došlo. Davne vizije iz prošlosti oblikovane su u novom enterijeru kroz zaobljen nameštaj i elemente organske forme. Prostor je osvetljen na “galaktičan” načina, a kroz enterijer se može videti znatna upotreba metala i pastelnih kao i intenzivnih boja.

TWA Hotel / foto: MCR

Retrofuturizam predstavlja fuziju “svemirskih” formi koje su zamišljane u prošlosti i realizovane u enterijerima 60ih godina prošlog veka.

Još jedan ugostiteljski objekat, 25hours Hotel The Circle u Nemačkoj, elementima poput astronauta u holu hotela jasno ukazuju na period koji je bio inspiracija za dizajn prostora.

25hours Hotel The Circle/ foto: Steve Herud

Raznovrsni primeri sličnih enterijera koji su namenjeni maloprodaji i zabavi mogu se videti širom sveta.

Foto: Stefan Oláh

Svemirski enterijeri za nove generacije

Neki pojavu retrofuturizma tumače kao želju za boljim svetom, jer je dizajn iz ere 60ih takođe nastao u vremenu nezadovoljstva određenim globalnim dešavanjima. U to vreme tek su se razvijali masovni mediji koji su znatno uticali na razvoj populacije, što se sada može povezati s uticajem interneta i izazovima po pitanju privatnosti korisnika.

Ipak, možda je pojava retrofuturizma samo potreba za preispitivanjem starih odluka ili samo nostalgija za minulim vremenima. Drugi će reći da je u pitanju ponovna želja za intenzivnijim istraživanjem svemira. Ostaje na svakome da sam zaključi. Ono što je sigurno to je da ovakvi enterijeri izgledaju zanimljivo, pružaju čitav spektar mogućnosti kombinovanja elemenata enterijera i puno prostora za maštu.