Njene skulpture nateraće vas da zastanete i dobro ih pogledate, jer nećete verovati da su napravljene od papira. Raznorazni oblici, životinje i ikone popularne kulture oblikovane papirom nastale su u domaćoj radionici pod imenom Paper Storm.

Flamingo, lisica, sova, papagaj, maska Dart Vejdera, prepoznatljiva kosa Dejvid Bouvija, štit poznatog super heroja… Sve ovo mogu da naprave spretne ruke Jelene Ilić, mlade Novosađanke koja se bavi izradom skulptura i raznih predmeta od papira. Razgovarali smo s njom i zamolili je da nam otkrije gde nalazi inspiraciju, kako je počela da se zanima ovim vidom umetnosti i još mnogo toga…

Ko se krije iza imena Paper Storm?

– Moje ime je Jelena Ilić, završila sam Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu, na odseku arhitekture i urbanizma. Živim i radim u Novom Sadu. Istovremeno se bavim projektovanjem arhitektonskih objekata, enterijera i osmišljavanjem i izradom papirnih skulptura, instalacija, scenografijom… Po prirodi sam znatiželjna, vedrog duha, spremna da u svakom trenutku naučim nešto novo. Zanimaju me gotovo sve oblasti likovnih i drugih umetnosti: skulptura, slikarstvo, književnost, film i slično…

Kada i kako si počela da praviš skulpture od papira?

– Sve je počelo interesovanjem za origami i tangram, pre otprilike 15 godina. Vremenom se ta ljubav proširila na skulpturu. Dosta mi je pomoglo to što sam po struci arhitekta, omogućilo mi je lakše sagledavanje i osmišljavanje papirnih struktura i prostora uopšte.

Gde pronalaziš inspiraciju za svoje radove?

– Inspiraciju pronalazim gotovo svuda, u prirodi i okruženju, kulturi, medijima… Često radim po porudžbini pa su mi motivi, boje, oblici, često i dimenzije poznate i taj proces komunikacije sa klijentom doživljavam više kao kreativno ograničavanje nego kao sputavanje inspiracije.

Kako izgleda izrada jednog rada? Da li koristiš neke specijalne papire i alate?

– Sve počinje osmišljavanjem i skiciranjem, proces nastavljam modelovanjem na računaru gde sređujem detalje i spremam skulpturu za izradu. Prilikom same izrade skulpture koristim najrazličitije vrste papira i materijala, u zavisnosti od teme rada.

Sve počinje osmišljavanjem i skiciranjem, proces nastavljam modelovanjem na računaru gde sređujem detalje i spremam skulpturu za izradu.

Fotografija: Višnja Milić

Koja je najzahtevnija skulptura koju si uradila do sada? Možeš li da podeliš sa nama iskustvo rada na njoj?

– Najobimniji projekat na kome sam radila je bila izrada scenografije i kostima za ceremoniju proglašenja Novog Sadazaomladinsku prestonicu Evrope2019. godine. Veličina projekta i vremenski rokovi iziskivali su angažovanje više ljudi u samoj izradi. Razrada ideja rediteljke i mene kao scenografa dovela nas je do nesvakidašnjeg spoja i dopunjavanja digitalnog dela scene i fizički prisutnih skulptura. Kreativni put celog tima, angažovanog od strane Omladinske prestonice Evrope Novi Sad (OPENS), rezultirao je sjajnim reakcijama publike.

Na koje svoje radove si najponosnija?

– Za svaki rad sam postala vezana, pogotovo kada pri izradi postepeno postaje skulptura koja ispoljava moju maštu, odnosno, koncept koji govori o promišljanju i detaljnoj razradi iste. Istakla bih figure lisice, slona i medveda koje su u meni ostavili snažnu emociju na svom putu ka „oživljavanju“.

Pored skulptura, šta još možeš da napraviš od papira?

– Mogućnosti su beskonačne, počev od skulptura, scenografije, kostima, pa sve do primene raznih istraživanja koja se ispoljavaju kroz kombinovanja ogledala sa svetlom i papirom, abažura za lampe i slično. Celokupan rad vremenom postaje izazovan i kreativan put kome ne vidim kraj.

Da li tvoji radovi krase i tvoj dom i šta je po tebi neizostavan deo enterijera?

– Imam vrlo malo radova kod kuće, svega dve-tri skulpture i jedno ogledalo. Svi elementi enterijera su mi podjednako važni, trudim se da objekat sagledam u njegovoj celini. Moji radovi se nalaze negde između dve likovne oblasti, skulpture i slikarstva, pa se stoga trudim, koliko god sam u prilici, da prostor koji osmišljavam oplemenim na taj način.

Dosta mi je pomoglo to što sam po struci arhitekta, omogućilo mi je lakše sagledavanje i osmišljavanje papirnih struktura i prostora uopšte.

Fotografija: Višnja Milić

Da li radiš po porudžbini i kako ljudi koji žele mogu da dođu do tvojih radova?

– Većina radova koje sam do sada napravila su bili naručeni. Redovne konsultacije sa klijentima su odraz načina poslovanja i u oblasti arhitekture, stoga želim da klijent ima uvid u ceo proces, naravno, uz očuvanje predloženog koncepta i stila kojim se bavim.

Planiram da napravim izložbu na kojoj će svi zainteresovani za moj rad imati priliku da steknu utisako efektu koji skulpture ostavljaju u prostoru. Možete me pronaći na Facebook-u:stranica Paper Storm, kao i na Instragramu pod nazivom: paper__storm.

Razgovarala: Mirela Babić, fotografije: Višnja Milić i privatna arhiva Jelene Ilić