Osim jedinstvenom premisom i uprkos pauzi od tri godine između dve sezone, najgledanija serija u istoriji servisa Apple TV gledaoce je uvukla u svoj jednolični i mistični svet nizom pažljivo osmišljenih detalja.
Niski klaustrofobični plafoni, zaslepljujuće osvetljenje čija se nijansa stapa sa zidovima nepreglednih hodnika, i monotoni jednobojni (ali stilizovani) nameštaj – sve to deo je svake epizode hit serije “Severance” koja se emituje na Apple TV-u, a koja je svojom aktuelnom, drugom sezonom dostigla vrhunac popularnosti postavši ujedno i najgledanija serija u istoriji ovog servisa.
“Severance” svoju popularnost nesumnjivo duguje i svim vizuelnim specifičnostima eko-sistema kompanije Lumon.
Formiran oko ideje da prikaže kako bi izgledao rad u kompaniji koja svojim zaposlenima obećava “work-life balance”, odnosno uravnoteženu i jasnu granicu između privatnog života i posla (nećemo spojlovati kako!), “Severance” svoju popularnost nesumnjivo duguje i svim vizuelnim specifičnostima eko-sistema kompanije Lumon u kojoj rade glavni likovi.

Lumon estetika je sterilna i rasterećena suvišnih detalja među kojima su čak i prozori, dok su detalji koji opstaju lišeni svakog vremenskog konteksta i, takoreći, ne pripadaju nijednoj epohi. Scenografi i dekorateri do svih ideja došli su u bliskoj saradnji i komunikaciji sa scenaristom i režiserom, stvorivši tako poseban “severed” svet koji nas uspešno uvlači u svoj lavirint.
Dobro došli u Lumon
Lumon možda jeste fiktivna kompanija, ali zgrada u kojoj se nalazi zaista postoji u Njudžersiju i nekadašnje je sedište firme Bell Laboratories. Projektovao ju je čuveni finsko-američki arhitekta Eero Saarinen 1962. godine, a zamišljena je kao svojevrsna “fabrika ideja”. Tu svoju misiju je i ispunila, s obzirom na to da su u njoj rođeni mnogi moderni koncepti poput lasera, mobilnog telefona, pa čak i teorije velikog praska, a u istoriji ostaje zapisana činjenica da je njene hodnike pohodilo čak devet Nobelovaca.

Danas ovu zgradu gledamo u odabranim kadrovima serije “Severance”, u trenucima kada autori žele dodatno da ilustruju monumentalnost kompanije Lumon i, na koncu, njenu nadmoć nad zaposlenima. Njena unutrašnjost, sa druge strane, potpuno je izmaštana i zamišljena tako da dodatno naglašava svojevrsnu zarobljenost radnika i naglasi njihovu (ne)važnost u odnosu na ono što Lumon radi…što je u trenutku pisanja ovog teksta za gledaoce, kao i za protagoniste serije, i dalje nepoznanica, čineći je još jednom u nizu misterija koje prožimaju ovu hit seriju.
Ne tako sporedne uloge
Utisku ponavljanja svakodnevnih aktivnosti i misterioznom poslu prikupljanja brojeva svakako doprinosi i jednoličnost i monotonost prostora u kom zaposleni rade. Ipak, budne oči interneta registrovale su da pojedini komadi nameštaja koji se suptilno pojavljuju u odabranim kadrovima nisu ni jednolični, ni monotoni – naprotiv, imaju karakter, istoriju, ali i cenu.
Upravo cenom se izdvojio luster brenda Garde iz šeste epizode u drugoj sezoni, koji košta 12.800 dolara. Više nego dvostruka je cena fotelje koja je zapaženu ulogu odigrala u kancelariji Mr. Milchicka – njen dizajn potpisuje Atelier Ricardo Fasanello i košta vrtoglavih 27.842 dolara!

Kada je o komadima nameštaja reč, verovatno najveću pažnju privukla je fotelja iz 1962. godine The Vitsoe 620, koju potpisuje čuveni Dieter Rams, a čiji se dizajn sa lakoćom uklopio u pomalo futurističku atmosferu hvaljene sedme epizode u drugoj sezoni. Ovo nije jedini predmet sa njegovim potpisom, kako piše Medium, a njegovi radovi često se navode kao inspiracija za dizajn brenda Apple, sa kojim je opet Lumon i više nego jasno povezan.
Dan mrmota od 9 do 5
Sama kancelarija glavnih protagonista, četvoro članova “Macrodata Refinement” tima posebna je priča – umesto u klasične “kocke”, zaposleni su raspoređeni u krug podeljen na četiri dela, tako da je svako od njih okrenut ka ostalih troje, ali odvojeni su paravanima koje mogu sami da kontrolišu. Tehnologija na kojoj obavljaju svoj “misteriozni i važan posao” ne pripada nijednoj epohi – kompjuteri su dizajnirani tako da ne evociraju ni prošlost, ni budućnost i više su nalik igračkama.

Umetnost vođstva
Hladnu i neinspirativnu atmosferu hodnika u Lumonu razbijaju umetničke slike koje prikazuju lidera kompanije, Kiera Eagana, u situacijama koje veličaju njegov kult vođe. Kako piše Vulture, sve slike oslikane su od nule na osnovu scenarija u kojima su do detalja opisane. Posebno je angažovan glumac koji je pozirao u ime osnivača Lumona u različitim situacijama koje su kasnije rekreirane digitalnom štampom i dorađene slikanjem.

Kuda ide ovaj svet?
Bilo da ovaj tekst čita vaš “outie” ili “innie” (iako je ovo drugo malo verovatno, jer budne oči Lumona prate svaki korak svojih zaposlenih), u trenutku njegovog pisanja deli nas još samo jedna epizoda do kraja aktuelne, druge sezone. U nadi da nećemo morati da čekamo skoro tri godine, kao što je to bio slučaj sa pauzom nakon prve sezone, izvesno je da će nastavak doneti još više detalja i pojedinosti kojima će “Severance” osvajati nove gledaoce, a još vatrenijim fanovima učiniti stare.