Fuzija Mediterana, Balija i Mikonosa u formi koja odbacuje oštre ivice, Miya je rezultat ambicioznog projekta studija BAAL Design. Sa podom od 60.000 komadića mermera, ručnom izradom i umetničkim delima, ovaj restoran redefiniše lokalne standarde ugostiteljskog enterijera.

Od trenutka kada se zakorači u restoran Miya, jasno je da je u pitanju prostor koji izlazi iz okvira očekivanog. Projekat koji potpisuje studio BAAL Design, pod vođstvom arhitekte Alekse Babića, oblikovan je kao celovita umetnička kompozicija – bez ijednog pravog ugla. Ovaj pristup nije samo vizuelno upečatljiv, već i tehnički zahtevan, jer se iza svakog fluidnog oblika kriju precizni parametarski modeli, zanatska veština i duboko razumevanje materijala.

Mediteran u fuziji sa Dalekim Istokom

“Restoran Miya primarno je inspirisan duhom Mediterana, ali je zapravo fuzija uticaja atraktivnih restorana sa Mikonosa, Balija i iz Dubaija“, otkriva Babić. Taj spoj kultura i estetika poslužio je kao polazna osnova za oblikovanje prostora koji deluje podjednako egzotično, toplo i savremeno.

Prema rečima arhitekte, Miya je fuzija uticaja restorana sa Mikonosa, Balija i iz Dubaija | Foto: Ilya Ivanov

Skulpturalno iskustvo bez ijednog pravog ugla

Jedan od ključnih izazova bio je upravo koncept da u prostoru ne postoji nijedan prav ugao. “Umesto toga, želeli smo da se dese isključivo fluidne forme koje stvaraju skulpturalno iskustvo”, objašnjava arhitekta. Ovakav pristup rezultirao je stvaranjem potpuno drugačijeg restorana u Beogradu – sa atipičnim šankom, jedinstvenim oblogama i karakterističnim elementima koji čine prostor autentičnim.

Jedan od izazova krio se u činjenici da u prostoru ne postoji nijedan prav ugao | Foto: Ilya Ivanov

Forma “community” stola, obloge ispod šanka i oko stubova zahtevaju visoku preciznost, pa su razvijeni parametarski modeli i prototipovi. “Sve kako bi se svaki od elemenata mogao izvesti uz korišćenje adekvatnih tehnologija”, navodi Babić.

Fleksibilan raspored za različite namene

Raspored prostora dizajniran je s akcentom na fleksibilnost. “Težili smo ka dinamičnom prostoru koji se lako prilagođava različitim namerama – bilo da je reč o branču, matineu ili klasičnom ručavanju”, kaže autor. Više tipova sedenja, različite visine stolova i modularnost doprinose lakoj transformaciji enterijera prema trenutnim potrebama.

Tipovi sedenja, različite visine stolova i modularnost doprinose transformaciji enterijera prema potrebama | Foto: Ilya Ivanov

Spoj kultura i estetika bio je polazna osnova za oblikovanje prostora koji deluje podjednako egzotično, toplo i savremeno.

Materijali, tehnologija i zanat u službi umetnosti

Eksperimentisanje s materijalima bilo je srž pristupa. “Pomerali smo granice između dizajna i zanatstva”, dodaje Babić. Pod, inspirisan projektima Carla Scarpe, sastoji se od više od 60.000 komadića mermera ispunjenih mikrocementom. Uz to, korišćen je 3D kamen iz Italije “gotovo nadrealnog izgleda”, dok su parametarski štapovi oblagani kanapima, metali patinirani, a medijapan ručno obrađivan specijalnom drvodeljačkom mašinom iz Uzbekistana i sečen na petoosnoj CNC mašini.

Pod se sastoji od više od 60.000 komadića mermera ispunjenih mikrocementom | Foto: Ilya Ivanov

“Prostor je oblikovan kao spoj umetničkog izraza i zanatskog rada – od monumentalnog ogledala sa reljefnim, slojevito bojenim ramom, do visećih skulptura od žice i centralnog separea sa kaktusom, koji je delo vajara”, ističe Babić. Miya je postala mozaik različitih senzibiliteta, posvećenosti i umeća, rezultat entuzijazma umetnika, vajara, stolara, molera, skulptora i majstora raznih profila.

Svetlosni scenariji i akustična pažnja

Posebna pažnja posvećena je osvetljenju. “Radili smo ‘lighting design’ i formirali različite presete za ambijente”, navodi Babić. Studio BAAL sve češće sarađuje sa priznatim evropskim dizajnerima osvetljenja, a za naredni restoran, koji je trenutno u fazi izvođenja, već mesecima rade svetlosne simulacije sa ciljem da kreiraju jedinstveni klupski i restoranski ambijent.

Finalni akcenat stavljen je na izbor materijala uživo, kako bi se složili u skladnu kompoziciju | Foto: Ilya Ivanov

Estetika i funkcija u složnom balansu

Iako je Miya na prvi pogled estetski izuzetno ambiciozan projekat, njegovo oblikovanje počelo je od funkcionalne osnove. “Projekat smo započeli funkcionalnom organizacijom, ali sa idejom fluidnosti kao ključnim konceptom“, objašnjava Aleksa Babić iz BAAL Design studija. Tek nakon što su definisani tokovi kretanja, broj mesta i sve potrebne površine, dizajniran je prostor u 3D modelu, a potom je finalni akcenat stavljen na izbor materijala uživo, kako bi se složili u jednu celovitu i skladnu kompoziciju tekstura i boja.

Arhitekta ističe da lepota enterijera leži u raznolikosti tekstura | Foto: Ilya Ivanov

Iako se koristi neutralna paleta boja, prostor nije monoton. “Lepota ovog enterijera leži u raznolikosti tekstura“, kaže arhitekta i dodaje da ta slojevitost stvara kompleksnost prostora, dajući mu dubinu i karakter.

Prostor je oblikovan kao spoj umetničkog izraza i zanatskog rada.

Jedinstvenost kao krajnji cilj

“Ponosan sam što je izvedeno stanje nadmašilo naša očekivanja, ali i očekivanja klijenata”, zaključuje Babić. Svaki detalj u restoranu Miya funkcioniše u harmoniji sa celinom, dok nijedan deo prostora ne ostaje neprimećen, a svi elementi zajedno pričaju jasnu, zaokruženu priču.

Svaki detalj funkcioniše u harmoniji sa celinom, dok nijedan deo ne ostaje neprimećen | Foto: Ilya Ivanov

Faktografija

  • naziv projekta: MIYA restoran
  • autor: BAAL Design
  • lokacija: TC Galerija, Bulevar Vudroa Vilsona 14, Beograd
  • površina: 460 m2
  • godina: 2024/2025.
  • fotografija: Ilya Ivanov