Ugostiteljski objekat u srcu Nemačke donosi sofisticirani ambijent kroz sinergiju lokalnog nasleđa i savremenih dizajnerskih rešenja, pružajući jedinstveno gastronomsko iskustvo, a potpisuju ga arhitekte iz Srbije.

Arhitektonski studio Horkruks, nakon više realizovanih restorana u Srbiji među kojima su najpoznatiji Suvenir, Park Novi Restaurants, Vinarija Krsmanović i drugi, realizovao je svoj prvi međunarodni projekat ugostiteljskog enterijera – restoran Eichenhof 1838 u gradu Giterslohu (Gütersloh), u blizini Dortmunda. Sa kapacitetom od 80 sedećih mesta u zatvorenom i dodatnih 140 u eksterijeru, ovaj prostor predstavlja sklad tradicije i modernog dizajna, donoseći jedinstveno gastronomsko iskustvo u autentičnom ambijentu.

Očuvanje istorije kroz savremeni dizajn

“Naš cilj je bio da spojimo istorijski karakter objekta sa savremenim ugostiteljskim standardima, kreirajući prostor koji odiše elegancijom i funkcionalnošću”, objašnjava arhitekta Aleksandar Davidović, osnivač studija Horkruks.

Prostor je prilagodljiv različitim scenarijima – od “fine dining” atmosfere do večernjih događaja | Foto: Jovana Todorović

Restoran se nalazi u objektu sa statusom zaštićenog kulturnog dobra, što je zahtevalo očuvanje originalne arhitekture, poput drvenih greda i fasade, dok je unutrašnjost doživela potpunu transformaciju. Redefinisanje prostorne organizacije omogućilo je prilagodljivost prostora različitim scenarijima – od fine dining atmosfere do večernjih događaja sa scenskim elementima.

Višeslojna prostorna dramaturgija

Kako bi se stvorio dinamičan enterijer, korišćeni su različiti materijali i dizajnerski akcenti. “Želeli smo da prostor priča priču kroz svetlost, teksture i umetničke elemente”, ističe Davidović. Ključni elementi u kreiranju ove višeslojne atmosfere bili su scenska i ambijentalna rasveta, dizajn zvuka i mirisa, a pažljivo su birani i ostali detalji, poput stene i kamenih mozaika, porcelana i kožnih obloga, pa sve do umetničkih dela lokalnog slikara.

Ključni elementi u kreiranju atmosfere su scenska i ambijentalna rasveta, dizajn zvuka i mirisa, a pažljivo su birani i materijali.

Posebno upečatljiv element su reparirana vinska burad postavljena iznad šanka, koja unose dinamičnost u prostor. Kamin u zoni za sedenje dodatno naglašava toplinu enterijera, dok sofisticirana rasveta omogućava prilagođavanje atmosfere različitim događajima.

Prostorne celine i funkcionalna prilagodljivost

Restoran je organizovan kroz niz funkcionalnih zona: prijemni hol, centralni prostor sa galerijom, natkrivenu terasu, eksterijer sa barom i zelenilom, kao i prostranu kuhinju sa tehničkim blokom. “Osim što smo želeli da stvorimo estetski upečatljiv prostor, bilo nam je važno da svaki segment bude optimalno funkcionalan”, dodaje arhitekta. Upravo ta fleksibilnost omogućava da se restoran prilagodi različitim potrebama, a zahvaljujući pametnim sistemima osvetljenja, ambijent se može transformisati u skladu sa događajem.

Šank izveden od stene dominantan je element u prostoru | Foto: Jovana Todorović

Najdominantniji element u prostoru predstavlja šank izveden od stene, koji doprinosi taktilnoj i vizuelnoj dinamici prostora, a tu je šest visokih lebdećih lustera od furniranog konca, koji naglašavaju visinu prostora i čine centralni vizuelni motiv. Nasuprot njima nalazi se kamin izrađen od kamenog mozaika na koji se nastavlja vinska polica, čiji transparentni dizajn, obložen bronzanim staklom sa obe strane, doprinosi osećaju prozračnosti i prostorne fluidnosti.

Nasuprot lusterima od furniranog konca nalaze se kamin i vinska polica | Foto: Jovana Todorović

Međunarodna saradnja i izazovi

Projektovanje u drugoj zemlji zahtevalo je prilagođavanje drugačijim standardima i tehničkim normama. “Bilo je važno pronaći balans između naše dizajnerske vizije i lokalnih propisa“, kaže arhitekta.

Međunarodni tim sastavljen od stručnjaka iz Srbije i Nemačke zajednički je radio na optimizaciji projektnih parametara, konstrukcijskih detalja i materijalizacije.

Visokokvalitetni materijali i tehnička preciznost

Poseban doprinos visokom kvalitetu izvedbe dala je kompanija Porcelanosa, čiji su premijum materijali, poput kamenih mozaika, porcelanskih obloga i sanitarnih elemenata omogućili vrhunski nivo završne obrade, usklađen sa estetskim i funkcionalnim zahtevima projekta.

Promena različitih ambijenata i scenarija regulisana je implementacijom smart sistema Oblo, koji omogućava upravljanje osvetljenjem i atmosferom u skladu sa potrebama korisnika.

Omogućeno je upravljanje osvetljenjem i atmosferom u skladu sa potrebama korisnika | Foto: Jovana Todorović

Ključnu ulogu u postizanju konačnog vizuelnog efekta imala je upotreba rasvetnih elemenata renomiranih proizvođača, poput Vibia, One Light, Nova Luce, Ideal Lux i drugih, u saradnji sa Kinetic Lighting na čelu sa Mladenom Pašalićem.

Za izvođenje enterijerskih radova bila je odgovorna firma Abbott Enterijeri predvođena Slobodanom Davidovićem, sa operativnim nadzorom Marije Lakete. Primena visokokvalitetnih materijala dodatno je unapredila i doprinela stvaranju tople i udobne atmosfere, a za izvođenje centralnog elementa enterijera, odnosno stene na šanku zaslužna je firma Barok kralj kamena. Kako bi svi građevinski i enterijerski radovi bili izvedeni u skladu s projektantskim standardima i tehničkim zahtevima, za njihovu koordinaciju i stručni nadzor tokom gradnje bili su zaduženi Damir Sulejmanagić i Enver Drpljanin.

Primena visokokvalitetnih materijala dodatno je unapredila i doprinela stvaranju tople i udobne atmosfere.

Kontrast u enterijeru – od sofisticiranog do avangardnog

Dok restoranski deo odiše toplinom i sofisticiranošću, toaleti predstavljaju smeli vizuelni kontrast sa intenzivnim crvenim i plavim nijansama. “Želeli smo da stvorimo neočekivanu promenu ambijenta, koja dodatno naglašava dinamiku prostora”, objašnjava Davidović.

Toalete karakterišu intenzivne nijanse crvene i plave boje | Foto: Jovana Todorović

Ova dualnost kreira dinamičan vizuelni identitet i uspostavlja dijalog, stvarajući harmoničnu napetost između klasičnog i avangardnog izraza. Korišćenje kontrastnih tonova, zajedno sa pažljivim izborom materijala i geometrijskih formi, omogućava postizanje efekta prostorne dubine i vizuelne stimulacije, dok istovremeno održava koherentnost sa celokupnim dizajnerskim jezikom prostora.

Operativno vođenje i realizacija vizije

Operativno vođenje restorana Eichenhof 1838 povereno je Peteru Krebsu, čiji stručni tim implementira visok standard usluge u skladu sa arhitektonskim konceptom prostora. Njihova sposobnost precizne koordinacije svih funkcionalnih celina osigurava da se dizajnirani ambijent koristi u punom kapacitetu, omogućavajući fluidnu interakciju između različitih zona restorana.

Ambijent se koristi u punom kapacitetu uz fluidnu interakciju između različitih zona restorana | Foto: Jovana Todorović

Posebnu ulogu u procesu projektovanja i realizacije imali su svi učesnici čiji je stručni doprinos bio od suštinskog značaja za finalnu artikulaciju prostornog i oblikovanog identiteta objekta, u potpunosti usklađenog sa inicijalnom konceptualnom vizijom. Ključna je bila i konstruktivna i efikasna saradnja sa investitorom Miele und Muhic, koja je omogućila ostvarenje projektnih ciljeva na najvišem estetskom i funkcionalnom nivou.

Restoran kao arhitektonsko iskustvo

Eichenhof 1838 nije samo restoran – to je prostor koji spaja arhitekturu, gastronomiju i kulturu. “Od samog otvaranja restoran je izazvao veliko interesovanje, a unapred rezervisana mesta potvrđuju uspeh naše vizije”, zaključuje Davidović.

Za studio Horkruks, ovaj projekat predstavlja prekretnicu i potvrdu da se njihova estetika i pristup mogu uspešno implementirati na međunarodnoj sceni. Restoran Eichenhof 1838 zvanično je otvoren u februaru ove godine, a već sada zauzima značajno mesto na ugostiteljskoj sceni zapadne Nemačke.

Foto-galerija

Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović
Foto: Jovana Todorović

Faktografija

  • naziv projekta: Eichenhof 1838
  • arhitektonski biro: Horkruks
  • investitor: Miele und Muhic eGbR
  • autori: Aleksandar Davidović i Tamara Bajić
  • saradnici: Jelena Maletić Lasković, Marko Prodanović, Milivoj Filipović
  • lokacija: Gütersloh, Nemačka
  • godina projektovanja: 2024.
  • godina realizacije: 2025.
  • fotografija: Jovana Todorović