Vizuelna umetnica i osnivačica brenda FIG govori o svom putu od vajarstva do keramike, o spoju tradicije i savremenog dizajna, kao i o tome zašto ručno rađena pločica nikada ne može biti samo pločica.

U svetu enterijera gde estetika često podleže uniformnosti masovne proizvodnje, Gorana Stojkov unosi dah zanatske slobode i umetničkog izraza. Kao osnivačica brenda FIG, specijalizovanog za ručno rađene keramičke pločice, stvorila je prepoznatljiv vizuelni jezik u kom se prepliću crtež, materijal i karakter prostora. Za Dizajn enterijera govori o stvaranju, inspiraciji, teksturi, i o tome zašto keramika zaslužuje da bude glavni akter u svakom enterijeru.

Predstavite se ukratko čitaocima i publici portala Dizajn enterijera.

Ja sam Gorana Stojkov, vizuelna umetnica. Moji mediji su crtež, grafika i keramika. Radim sa glinom više od 10 godina, a FIG sam osnovala sa ciljem da kroz keramiku, posebno pločice, pokažem svu lepotu i umetničku vrednost koju ona može da pruži.

Pločice pružaju mogućnost predstavljanja vizuelnih rešenja kroz nešto sveprisutno u svetu primenjene keramike | Foto: Filip Jovanović
FIG pločice imaju prepoznatljiv lični pečat i deluju kao prava mala umetnička dela. Kako ste došli na ideju da spojite keramiku i dizajn na ovakav način?

Na master studijama vajarstva imala sam ideju da realizujem crtež u prostoru, i to upravo na ručno rađenoj keramici. Pločice su se pokazale kao savršen medij – daju mi mogućnost da se izrazim kroz teksturu i formu, a svoje crteže i vizuelna rešenja predstavim kroz nešto sveprisutno u svetu primenjene keramike. Tako je nastao FIG.

Ručna izrada daje vašim pločicama unikatnost i karakter. Kako izgleda proces njihovog nastanka – od ideje do gotovog proizvoda?

Sve počinje crtežom u bloku. Kada ideja sazri, prelazim na glinu – razvlačim je, sečem, oblikujem. Suši se prirodno, bez žurbe, dok ne postane čvrsta. Svaku pločicu doterujem ručno. Zatim sledi prvo pečenje, pa oslikavanje, glazura i drugo pečenje na 1230°C. To je trenutak kada ona dobija svoj konačni oblik i spremna je da napusti FIG.

Sve pločice prolaze kroz složen proces izrade, a umetnica svaku od njih dodatno ručno doteruje | Foto: Filip Jovanović

Pločice mi daju mogućnost da se izrazim kroz teksturu i formu.

U vašem radu se oseća jaka inspiracija prirodom, teksturama i tradicionalnim zanatima. Šta vas najviše inspiriše u procesu dizajna i izrade?

Geometrija i priroda su moji neiscrpni izvori inspiracije. Takođe me fascinira istorija zanatske izrade keramike – zato su sve moje pločice dimenzija 9x9cm, jer ta mera ima snažnu referencu na tradicionalni format, zadržavajući autentični retro izgled.

Kako vidite ulogu dekorativnih pločica u savremenom enterijeru? Da li one imaju moć da promene atmosferu čitavog prostora?

Apsolutno. FIG pločice su tu da podsete na sve ono što keramika može da bude. One su tu da daju akcenat i doprinesu stvaranju kontrasta, da unesu likovnost u prostor, razbiju jednoličnost i započnu igru kroz bogatstvo i prirodnost teksture.

Vaše pločice odlično funkcionišu u različitim stilovima – od rustičnog do modernog. Kako ih dizajneri i arhitekte najčešće koriste u svojim projektima?

Najčešće kao akcenat, bez obzira na stilsko okruženje – bilo da je to šank u restoranu, hotelska recepcija, kupatilska niša ili detalj u trpezariji. Iako imaju snažan vizuelni identitet, vrlo su prilagodljive.

Ovakve pločice nisu samo dekorativni element, već svojom autentičnošću postaju integralni deo prostora | Foto: Filip Jovanović
Koji su vaši omiljeni projekti u kojima su FIG pločice bile deo enterijera? Postoji li neki enterijer koji vas je posebno oduševio njihovom primenom?

Jedan od prvih – kuhinja koju je radila dizajnerka Milica Stojković Perišić. Tamo su FIG pločice ostvarile svoj pun potencijal, u prostoru koji izlazi iz okvira očekivanog i nudi svež, a istovremeno jednostavan i funkcionalan pristup. One nisu bile samo dekorativni element, već integralni deo identiteta enterijera – stvarajući toplinu, inspiraciju i funkcionalnost u jednom.

Kada govorimo o trendovima u dizajnu enterijera, gde se ručno rađena keramika nalazi u odnosu na masovnu proizvodnju? Da li osećate porast interesovanja za autentične, zanatske proizvode?

Da, sve više. Ljudi sve više cene autentičnost, toplinu, ekološku održivost. Masovna proizvodnja donosi uniformnost, ali uz gubitak karaktera. Ručno rađena keramika ima nepravilnosti koje je čine živom. Osim toga, ona je i ekološki održiva – proizvodi se u malim serijama, sa manje otpada i uz racionalniju upotrebu resursa u poređenju sa industrijskom keramikom.

Ručno rađena keramika naglašava vezu između stvaraoca, materijala i korisnika | Foto: Filip Jovanović

Ljudi sve više cene autentičnost, toplinu i ekološku održivost.

U svom portfoliju, osim dekorativnih pločica, imate i ručkice. Da li planirate proširenje asortimana ili je za sada fokus samo na ova dva proizvoda?

Ručkice su se rodile spontano – kao pratilac pločica u jednom projektu. Danas svaki dizajn ima svoju ručkicu, ali pločice ostaju moj glavni fokus. One su medij koji mi daje najviše prostora da istražujem, eksperimentišem i komuniciram sa prostorom.

Kako vidite budućnost brenda FIG i zanatske keramike uopšte?

Volela bih da FIG bude sinonim za ljubav prema keramici, da unosi toplinu i živost u svaki prostor. Verujem da će ručno izrađena keramika, svojom autentičnošću i trajnošću, uspeti da među ljude vrati vezu između stvaraoca, materijala i korisnika koja prevazilazi puku funkcionalnost.

Foto-galerija

Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović
Foto: Filip Jovanović