Studentkinja scenske arhitekture i umetnica kroz teksturalno slikarstvo stvara slike koje su taktilne, lične i u dijalogu sa prostorom. U intervjuu za Dizajn enterijera otkriva kako izgleda njen proces rada, u kojim formatima stvara i zašto su enterijeri prirodna scenografija za njene radove.
Lara Dragaš umetnošću se bavi od detinjstva, a ljubav prema slikarstvu usmerila ju je ka eksperimentisanju s različitim tehnikama, sve dok nije otkrila teksturalnu umetnost.
Inspirisana radovima australijskog umetnika Vernera Bronkhorsta (Werner Bronkhorst), prepoznala je potencijal izraza koji kombinuje likovno i skulpturalno i počela da razvija sopstveni vizuelni jezik – slojevit, minimalistički, ali snažno emotivan.
Danas je studentkinja scenske arhitekture, a njene slike sve češće pronalaze svoje mesto upravo u savremenim enterijerima.
Za početak, predstavite nam ukratko svoj umetnički put – kako ste došli do teksturalne umetnosti i šta vas je privuklo toj tehnici? Kako biste opisali ovu tehniku nekome ko nije još upoznat sa njom?
Moja ljubav prema umetnosti javlja se još u ranom detinjstvu, te sam tako i svoje obrazovanje usmerila ka tom putu. Od kako znam za sebe crtala sam i slikala, isprobavala različite tehnike i tako sasvim slučajno otkrila lepotu teksturalnog slikarstva.

Definitivno najveću inspiraciju za ovu tehniku pronašla sam u radovima mladog australijskog umetnika Wernera Bronkhorsta, koji mi je otkrio novi svet umetnosti.
Učinilo mi se kao nešto dosad još neviđeno na našim prostorima, te sam odlučila da se oprobam baš u toj tehnici. Kroz različite nanose, teme i personalizaciju radova stvaram slike koje se savršeno uklapaju u savremene enterijere.
Kako izgleda vaš kreativni proces od ideje do gotove slike? Da li u radu više pratite impuls ili unapred osmišljen koncept?
Kod kreativnog procesa ne postoji granica niti striktno propisana pravila, barem u mom slučaju. Neke ideje i vizije se jave sasvim slučajno, bez ikakve naznake o njihovom daljem razvijanju.
“Kroz različite nanose, teme i personalizaciju radova stvaram slike koje se savršeno uklapaju u savremene enterijere.”
Često se vodim intuicijom, unutrašnjim osećajem ili jednostavno željom za stvaranjem. Katkad ideje skiciram u svom blokčiću i nakon njihove razrade ih prenosim na platno, ali to ne mora uvek da bude slučaj.
Pošto u poslednjih nekoliko godina sve više radim radove po porudžbini, često se konsultujem sa mušterijom oko detalja. Iako se oni najčešće prepuste mojoj umetničkoj slobodi, opet volim da čujem i njihovu zamisao rada koji će upotpuniti baš taj specifičan dom.
Pored teksturalne umetnosti bavite se i karikaturom, a studirate scensku arhitekturu. Kako vas ove različite sfere oblikuju kao umetnicu i da li se one međusobno prepliću?
Kako umetnost obuhvata brojne grane, od kojih je svaka posebna i kreativna na svoj način, oduvek sam imala potrebu da istražujem što više njih.
Svoje obrazovanje započela sam u školi za dizajn Bogdan Šuput u Novom Sadu, gde sam prvi put otkrila čari dizajna enterijera i njegove mogućnosti.

U susretu sa scenskim dizajnom otvorio mi se potpuno novi svet – prostor neograničene kreativnosti, koji mi je omogućio da razvijem širok spektar veština.
Tokom celokupnog školovanja nastavila sam da istražujem različite umetničke pravce i tehnike, pronalazeći posebnu draž u svakom izrazu. Sve te kreativne iskre oblikovale su me u osobu otvorenog uma i izražene umetničke slobode.
Vaše slike imaju izraženu taktilnost i trodimenzionalnost – koliko vam je važna interakcija sa prostorom i kako zamišljate da one funkcionišu u enterijeru?
Često kažem da je za mene teksturalno slikarstvo spoj skulpturalnog i likovnog. Izlaskom iz dvodimenzionalnosti u trodimenzionalni svet stvara se poseban doživljaj kod posmatrača, a takođe se uključuje i taktilnost. Igrom svetlosti i senke na različitim teksturama otvara se nova dimenzija sagledavanja ovih radova.
“Izlaskom iz dvodimenzionalnog u trodimenzionalni svet stvara se poseban doživljaj kod posmatrača.”
Svojim idealnim pozicioniranjem u enterijerima ovi radovi mogu da govore više od uobičajenog. Teksturom koja izlazi iz plošnosti platna, bojom koja se na svojstven način uklapa i kompozicijom koja zaokružuje i daje dinamičnost celoj priči, dolazimo do idealne slike za savremeni enterijer.
Kome su vaše slike namenjene? Da li se više obraćate privatnim kupcima, dizajnerima enterijera ili galerijama?
Moji radovi namenjeni su svima koji u njima prepoznaju impuls, osećaj ili dubinu koja ih dotiče. Najčešće ih otkrivaju privatni kupci, koji u njima nalaze inspiraciju i potencijal.

Poput mnogih umetničkih duša, u trenucima tišine stvaram i za sebe – slobodne skice o temama koje me dotiču. Ti intimni zapisi stvaralaštva čuvaju nadu da će jednog dana pronaći svoje mesto u galerijskim prostorima i susresti se sa pogledima šireg auditorijuma.
Koliko su vaši radovi prilagodljivi različitim enterijerskim stilovima?
Kako i sama volim da istražujem različite kompozicije, teksture i motive, svoje radove često prilagođavam konkretnim enterijerima.
Tehnika teksturalnog slikarstva koju negujem oslanja se na minimalizam – svedenu paletu tonova sa sitnim detaljima. Dinamična i slojevita kompozicija, kao i masivni nanosi, postaju vizuelni akcenti koji aktivno komuniciraju sa prostorom i grade odnos sa ambijentom u kojem se nalaze.
“Tehnika teksturalnog slikarstva koju negujem oslanja se na minimalizam – svedenu paletu tonova sa sitnim detaljima.”
Koje formate najčešće koristite i koliko je moguća personalizacija u pogledu dimenzija?
Najtraženiji su mi manji formati, jer su pristupačniji i lako se uklapaju u različite enterijere. Ljudi ih često biraju kao poklon dragim osobama, što radu daje dodatnu emotivnu vrednost.
Dimenzije radova variraju od 10×10 cm, pa sve do najveće koju sam do sada radila u tehnici teksturalnog slikarstva, dimenzija 80×80 cm.
Najčešće stvaram personalizovane radove, trudeći se da u svaku sliku utkam emociju ili sećanje na neki poseban trenutak. Upravo iz tog razloga većinu slika radim po porudžbini.

Od kojih materijala nastaju vaše slike? Da li se rukovodite i praktičnim stvarima kao što su težina, lakoća kačenja, održavanje?
Pronalazak idealnog materijala za rad bio je rezultat dugotrajnog istraživačkog procesa. Ispitivala sam različite teksturalne paste dostupne na tržištu, koje često nisu bile ni cenovno pristupačne ni zadovoljavajuće po kvalitetu.
Kroz eksperimentisanje s građevinskim materijalima uspela sam da razvijem sopstvenu recepturu. Priprema platna predstavlja osnovu svakog rada – na nju u više slojeva nanosim fugenfiler, a zatim akril.
Nakon brojnih pokušaja, kreirala sam podlogu koja mi omogućava da slikam po površini jedinstvene strukture, idealnoj za stvaranje autentičnih radova. Ovu tehniku koristim do određenih formata, upravo zbog težine i debljine slojeva koje nanosim.
“Pronalazak idealnog materijala za rad bio je rezultat dugotrajnog istraživačkog procesa.”
Da li biste voleli da svoje slike vidite i u javnim prostorima – hotelima, restoranima, kancelarijama? Postoji li neki idealni ambijent u kojem ih zamišljate?
Razmišljala sam o različitim vidovima saradnje, posebno sa restoranima i kafićima, ali svoje radove bez sumnje mogu da zamislim i u navedenim prostorima.
Kada bih birala idealan ambijent za svoje slike, to bi svakako bio prostran enterijer ispunjen prirodnim svetlom, sa minimalistički oblikovanim nameštajem i mnogo posetilaca.
Osim zamišljenih javnih prostora, posebno mesto u mom stvaralaštvu zauzima i moj diplomski rad – idejno rešenje slikarskog ateljea u Krčedinu, koji sam osmislila kao lični umetnički prostor. Iako je za sada u fazi koncepta, verujem da će se u budućnosti ukazati prilika da se i ovaj projekat realizuje.

Kakve teme vas trenutno okupiraju i u kom pravcu želite da se vaš rad dalje razvija?
U poslednje vreme moje misli sve češće okupiraju nemiri u državi, ali i u svetu. Smatram da je važno progovoriti o ključnim temama koje nas uznemiruju i napustiti okvire idealizovanog “ružičastog” pogleda na stvarnost.
Nisam se još uvek osmelila da radim karikature na sličnu tematiku, ali vrlo često razmišljam o tom poduhvatu. Želja mi je da pređem na veće formate i da na njima oslikavam našu svakodnevicu, kao i da pronađem soluciju za teksturalne slike velikih dimenzija.
“Želja mi je da pređem na veće formate i da na njima oslikavam našu svakodnevicu.”
Gde zainteresovani mogu da vide vaše radove – onlajn, uživo ili na planiranim izložbama?
Najaktivnija sam na svom Instagram profilu @dragas_art_, gde možete pronaći sve moje dosadašnje radove, kao i stupiti u kontakt sa mnom.
U planu su i izlaganja na određenim marketima i umetničkim bazarima u Beogradu, što će biti lepa prilika za lično upoznavanje i direktnu razmenu sa posetiocima.